Innowacja ” Bajkowy świat inspiracją do nauki” był moją próbą znalezienia „ złotego środka”, który pozwoli z łatwością przyswoić język, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole Podstawowej w Skawinkach zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje chęci do nauki. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była próba pokazania im, że jezyka angielskiego można nauczyć się na różne sposoby. Jednym z nich jest czytnie bajek.
Adresatami innowacji byli uczniowie klasy IV b. Czas realizacji innowacji obejmował rok szkolny 2017/2018. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć dodatkowych raz w tygodniu. Innowacja miała na celu zachęcić i zmotywować uczniów do nauki języka angielskiego w kreatywny i twórczy sposób.
O wyborze bajek zdecydowały słowa „ Bajka uczy i pomaga coś wyobrazić. A jak to się czyni to myślenie abstrakcyjne się rozwija.”.
Powyższy cytat przypomniał mi, że bajki są piękne i odgrywają ważną rolę w życiu każdego dziecka. To właśnie bajki wprowadziły spokój, przyjazną atmosferę na zajęciach. Oprócz tak ważnych zalet istotne również było to, że bajki ułatwiły komunikacje w języku angielskim.
Dzieci rozumiały kontekst wypowiedzi, ćwiczyły wszystkie kluczowe kompetencje językowe: czytanie, słuchanie, pisanie i oczywiście mówienie. Poprzez wykorzystanie treści bajek uczyły się języka w prosty i skuteczny sposób. Przeczytaliśmy następujące bajki:
- The three little pigs
- Hare and Tortoise
- Peppa Pig
- Little Red Riding Hood
- Hansel and Gretel
- Cinderella
- An ugly duckling
- Three bears and Goldilock
- The Turnip
- Jack and the beanstalk
- Puss in Boots
- Rapunzel
Połączenie bajek z nauką języka angielskiego była dobrym pomysłem na urozmaicenie zajęć w naszej szkole. Zajęcia te nie tylko pomogły opanować sztukę uczenia się języków obcych, ale również były ciekawym sposobem na spędzanie czasu wolnego, jako alternatywa dla komputera, Internetu, czy telewizji. Podczas rocznej pracy wykorzystałam różne metody: pantomima, układanie i prezentacja krótkich dialogów, śpiewanie piosenek. Pracowaliśmy w grupach i parach. Praca na zajęciach nastawiona była na pobudzanie, aktywizowanie i rozwijanie aktywności poznawczej uczniów, rozwijanie postawy twórczej oraz podejmowanie działań kreatywnych. Założone cele innowacji zostały zrealizowane. Uczniowie wzbogacili swoje kompetencje językowe, przełamali bariery w mówieniu oraz zaangażowali się w naukę języka angielskiego.
Magdalena Zawiła